Speelduur ca. 30 minuten per speler – 120 minuten
Vanaf 12 jaar

Review door Leonie (februari 2009)

Agricola

Strategie/Geluk

Bestel Agricola nu op Bol.com

Agricola, een spel dat zich afspeelt op het platteland in de 17e eeuw na Christus. Met je boerenfamilie probeer je door hard te werken op het land en aan je huis om er op vooruit te gaan. Je zorgt voor grote omheinde weilanden, vergroot je veestapel, onderhoudt je groentetuin en breidt uiteraard ook je huis en familie uit.

Materialen: Gigantisch veel! 5 speelborden voor de spelers zelf, 3 speelborden waar de rondekaarten op geplaatst worden en 1 tableau voor de grote investeringen. Verder nog 360 speelkaarten ( ambachts, - kleine investering, en grote investering kaarten, rondekaarten, bedelkaarten, overzichtskaarten, deckkaarten (interactief / kennersdeck) en rondekaarten waar de fase achterop staat. Verder nog gezinsleden, stallen, hekken, hout, leem, riet, steen, graan en groente, schapen, varkens en runderen en startspelerpion. Dan mogen we ook niet vergeten de huis/akkertegels, houten/lemen huistegels, voedselfiches, verzamelfiches, aanspraakfiches, het scoreblok en heel belangrijk: de handleiding.

Speltype:plaatsen van arbeiders , grondstoffen verzamelen, uitspelen van kaarten

Speluitleg: Zodra de speelborden en alle materialen klaar zijn gelegd wordt er geloot wie de startspeler wordt. Deze krijgt 2 voedselfiches, de andere spelers krijgen er 3. Iedereen begint met 2 houten kamers, 2 familieleden en een eigen speelbord. Verder krijg je 7 investeringskaarten en 7 ambachtskaarten waar je gedurende het spel enkele van zult uitspelen. Het spel wordt gespeeld in 14 speelronden.

Iedere ronde wordt er een rondekaart omgedraaid op het spelbord midden op tafel. Zo komen er steeds meer mogelijke acties bij. Om beurten mag iedere speler een familielid (ronde schijf) op een actieveld naar keuze zetten. De gekozen acties worden direct  uitgevoerd. De acties zijn vrij simpel, je pakt o.a. drie hout of een varken of je gaat je akker cultiveren. Per ronde mag een actie slechts door 1 speler bezet worden. De gekozen actie MOET uitgevoerd worden. Het is niet toegestaan om een veld voor een ander te blokkeren zonder dat de actie uitgevoerd wordt. Hoe meer familieleden je hebt, hoe meer acties je uit kunt voeren.

De ingezette familieleden gaan hierna naar het eigen spelersbord terug (huiswaartfase). Hierna begint de volgende ronde. Na ronde 4, 7, 9, 11, 13 en 14 is er echter eerst een oogsttijd.  Als eerste worden van de beplantte akkers een graan / groenteschijfje gehaald, dit geldt per akker.  Vervolgens moet er voor ieder familielid voedsel zijn (betaald worden), dit kost in principe 2 voedsel per familielid. Als er niet genoeg voedsel is, ook na gebruik van uitgespeelde en / of gekochte investeringen, moet er voor ieder ontbrekend stukje voedsel een bedelkaart gepakt worden. Deze leveren per stuk 3 minpunten op, deze kan je beter vermijden!

Het volgende en laatste deel van de oogsttijd is de voortplantingsfase. Zodra je minstens 2 dieren van dezelfde soort hebt krijgen ze in deze fase er een dier van deze soort bij. Er moet wel ruimte voor zijn, het dier kan niet meteen omgezet worden in voedsel.

De volgende ronde begint, een nieuwe rondekaart wordt neergelegd. Zodra de volgende rondekaart is gedraaid worden de rondekaarten met een grote pijl erop aangevuld met nieuwe voorraad. Dit zijn zowel dieren als grondstoffen. Alle fasen verlopen volgens hetzelfde schema: rondekaart erbij, grondstoffen en dieren aanvullen, familieleden plaatsen en de huiswaartfase. Na de 14e ronde is het spel afgelopen.

Op het einde wordt vergeleken wie er de meeste punten heeft gehaald. Punten behaal je door je op alle gebieden goed ontwikkeld te hebben: akkers en weiden, omheinde stallen, schapen, varkens en runderen, graan en groente, je huis omgezet hebben naar lemen of zelfs stenen kamers en ook heel belangrijk: het aantal familieleden dat je hebt. Ongebruikte velden leveren minpunten op.

Een belangrijk onderdeel van dit spel zijn de verschillende ambachts- en investeringskaarten. Daar zijn er 318 van, die kun je voor het spel zelf niet uit je hoofd leren. Per spel krijg je 7 investeringskaarten en 7 ambachtskaarten in handen. Die kan je dan het beste even bestuderen en eventueel opzoeken in de handleiding. De 10 grote investeringskaarten liggen wel open voor iedereen.  Om een ambacht of investeringskaart uit te kunnen spelen moet een familielid op het betreffende actieveld liggen en moet er aan de voorwaarden voor de kaart voldaan zijn. Deze staan linksboven op de kaart. De kosten staan in de rechterbovenhoek. Sommige van deze kaarten leveren ook bonuspunten op.

Speelduur: Per speler 30 minuten, minder voor de familievariant. Met spelers die lekker doorspelen en het spel kennen is dit best te halen.

Integratie van het thema: Zeer goed. Met het bezaaien van je akkers, het houden van varkens en schapen, je brood bakken, allemaal onderdelen die ervoor zorgen dat het “echt” overkomt.

Geschiktheid voor oppervlakkige bordspel-spelers:
Geschiktheid voor middelmatige bordspel-spelers:
Geschiktheid voor zware bordspel-spelers:

Speleraantallen:
1 speler -
2 spelers -
3 spelers -
4 spelers -
5 spelers -

Herspeelbaarheid: , Met de enorme hoeveelheid ambachts- en investeringskaarten heb je iedere keer weer een andere hand vol met kaarten. Ondanks dat het mechanisme hetzelfde is, is ieder spel weer anders.  Iedere keer kan je een nieuwe strategie er op los laten.

Spelerinteractie: , Laag. Een van de weinige interactie bestaat uit het wegkapen van een actie die een andere speler graag wil hebben. Zo kan je er voor zorgen dat iemand aan de bedelstaf raakt. In dit spel hindert dat eigenlijk niet zo erg..

Prijs(/Kwaliteit): , De winkelprijs ligt rond de 45 euro. Ervoor terug krijg je een doos propvol met speelstukken.

De doos heeft een pakkend uiterlijk. De kaarten hebben mooie en gedetailleerde afbeeldingen. Wel had het leuk geweest als de grondstoffen en familieleden niet alleen blokjes en schijfjes zouden zijn.

Prima werkend en stevig spelmateriaal. Een handleiding die je wel even een paar keer van te voren moet doorlezen.

Ook voor beginners is dit spel (eventueel met wat hulp) goed te doen. In eerste instantie is het overweldigend maar na een paar rondes valt alles op zijn plek. Het mechanisme is redelijk simpel, de familieleden die je hebt op actievelden plaatsen en die actie direct uitvoeren.  Verder staat alles op de kaartjes vermeld.

Voor een gevorderde speler gaat het om het optimaliseren van de investerings- en ambachtskaarten die aan het begin worden toegedeeld. Verschillende strategieën kunnen hier gevolgd worden. Van geen enkele strategie kan gezegd worden dat deze per definitie verkeerd is. Het is een kwestie van het zo goed mogelijk uitvoeren.

Prima. Al verlies je dik, toch kan je veel plezier beleven aan het verzorgen van je veestapel of het zaaien van je groenten. Erg leuk.

Met een iets kortere speelduur zou het spel waarschijnlijker nog vaker op tafel komen. Ondanks dat is het een degelijk spel dat veel plezier geeft bij het spelen en waar ik voorlopig geen verandering in zie komen.

In de familievariant worden er minder kaarten gebruikt en daardoor is er minder sprake van een geluksfactor in die variant. In de “normale” variant zitten de ambachts- en kleine investeringskaarten die verschillende voordelen. Aangezien je deze kaarten aan het begin krijgt uitgereikt hangt je spel hier van af. Met veel sterke kaarten heb je dus een iets betere startpositie.

-----------------------------

Agricola is een spel waar je heel goed in de sfeer van komt. Een mooi verzorgd spel met een handleiding waar je u tegen zegt vanwege de enorme appendix erbij. Het opzetten en opruimen van het spel kost wel aardig wat tijd, voor een solopartij doe je dit wat minder snel. Met twee spelers speelt het ook leuk weg.  Zodra je dit spel een keer hebt gespeeld, speel je het graag nog een keer.