Speelduur 60 minuten
Vanaf 11 jaar

Review door Leonie (februari 2010)

De Spellenhoek bedankt Zonnespel voor het ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar!

Archipel

Bestel Archipel nu op Bol.com

Zonnespel is een uitgever van coöperatieve gezelschapsspellen in Nederland die zojuist het spel Archipel heeft uitgebracht in Nederland. In dit spel zijn de spelers vissers in een Chinees eilandenrijk (oftewel een archipel) die de markten op de verschillende eilanden van vis moeten voorzien. Hiervoor hebben de vissers verschillende kleuren aas nodig en brandstof. Bij de havens van deze markten kunnen de vissers nieuw materiaal inslaan. Nieuw aas, regenpakken en brandstof zijn daar verkrijgbaar. Ondertussen gaat het stormseizoen van start. De vaarroutes naar de eilanden worden langzamerhand afgesloten en de vissers moeten haast maken om op tijd veilig de thuishaven te bereiken.

Als alle markten van vis voorzien zijn en de vissers weer veilig in de thuishaven zijn aangekomen hebben de spelers gewonnen. In het geval dat de vissers de thuishaven niet meer kunnen bereiken hebben de spelers het goed gedaan maar kan het nog beter en is het slechts een kleine overwinning. Wanneer de vissers ook niet alle markten van vis hebben kunnen voorzien is het niet gelukt om te winnen. Met een goede samenwerking hebben de spelers de beste kans om te winnen

De insteek van Zonnespel “Samen spelen: niet tégen elkaar maar mét elkaar” is te prijzen. Niet ieder spel hoeft competitief te zijn en iedereen kan meedoen. Jammer genoeg vertaalt dit niet persé in een leuk spel. Archipel ziet er redelijk goed uit en speelt ook aardig weg. Maar het is voor mijn gevoel een te droog spel. Jammer is ook de verzorging van de spelregels. Er zit geen enkele afbeelding tussen met spelsituaties, alleen een hele lap tekst die in verschillende stukken achter elkaar is gezet. Het spel is wel goed en duidelijk uitgelegd in de regels.