(Review door Frank, juli 2007)

Beginners:
Gevorderden:
Korte termijn:
Lange termijn:
Strategie/geluk:

Bestel Axis and allies D nu op Bol.com

Drie maal raden waar het om draait Axis and Allies, D-Day. Goed, u mag niet meer raden: het draait natuurlijk om de landing van de Geallieerde troepen in Normandië, 1944. De Geallieerde troepen bestaan in dit spel uit de Amerikanen en de Britten, en kunnen gespeeld worden door 1 of 2 spelers. De As, ofwel Axis in het engels, bestaan uit de Duitse troepen. Alle legers hebben aan het begin van het spel een vaste opstelling op het speelbord, die bestaat uit een in regio's verdeelde landkaart van Normandië. Beide zijden beschikken over infanterie, artillerie en tanks. Daarnaast beschikken de Geallieerden over een luchtmacht, de Duitsers daarentegen hebben bunkers en luchtafweergeschut.

Het spel laat zich snel en eenvoudig spelen met behulp van een zestiental "Order"-kaarten: zo vertelt kaart 1 dat de Geallieerden mogen starten met een aanval van hun paratroopers, hetgeen inhoudt dat de Geallieerde speler met 1 dobbelsteen werpt voor iedere paratrooper, en bij een "1" wordt er vervolgens 1 Duitse eenheid van het bord verwijderd. En zo volgen, aan de hand van de order-kaarten, de gebeurtenissen zich op: bombardement vanaf zee door de Geallieerden, luchtaanvallen van de Geallieerde luchtmacht, troepenbewegingen, troepenaanvallen, etc., etc..
De troepenbewegingen zijn tactisch erg belangrijk, maar zoals elk rechtgeaard A&A spel komt er ook hier weer een nodige toef geluk kijken, want al dobbelend worden alle veldslagen beslecht.

Voor de gevorderde speler zijn er nog de Fortune- en Tactics-kaarten, waarvan er van elke soort ook 16 zijn, en die zijn verbonden aan de Order-kaarten. De Fortune-kaarten kunnen een geluks- of pechdraai geven aan de in de Orderkaart aangegeven oorlogshandeling, en de Tactics-kaarten, die slechts eenmalig kunnen worden ingezet, moeten op een tactisch juist moment in het spel gespeeld worden en kunnen een enorme ommedraai in het spel geven.

Frank's worp=
-----------------------------
Eindworp =

Axis and Allies D-Day is een prima oorlogsspel voor 2 of 3 spelers, waarin de spelmechanieken ten dienste staan van het alom aanwezige thema. Het spel is wat minder gevarieerd dan Memoir '44, omdat het slechts één scenario kent, maar de materialen zorgen voor een iets sterker thema dan Memoir.
Een uitstekend spel voor diegenen die zich eens aan een oorlogsbordspel willen wagen, zonder eerst een te dikke handleiding te moeten doorspitten!
Overigens is de doos behoorlijk leeg voor een spel met de prijskaart van bijna 60 euro! Gelukkig kun je deze al weer iets oudere titel tegenwoordig goedkoper aantreffen in de winkel.