Vanaf 8 jaar

Review door Leonie (maart 2009)

De Spellenhoek bedankt Balance Games voor het ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar!

Balance Duels

Bestel Balance duels nu op Bol.com

Balance Duels, eens spel waarbij je ervoor moet zorgen dat de balans niet doorslaat!

In een spel met twee spelers krijgt ieder 6 L (grote) pionnen. De bedoeling is om jouw pionnen als eerste aan de andere kant van het speelveld te krijgen. Om beurten plaatsen de spelers hun pionnen . Met behulp van een dobbelsteen wordt aangegeven waar er geplaatst mag worden. Bijvoorbeeld, speler 1 dobbelt een vijf. Dan zou deze speler of zijn pion op het vijfde veld mogen plaatsen of zijn pion vijf stappen mogen verzetten. De speler mag ook besluiten om te passen (maar de volgende beurt moet er dan verplicht een pion verzet worden!). Daarna is de volgende speler. Indien een pion in het finishveld naast een andere pion belandt, mag deze geslagen worden. Dit is geen verplichting.  Indien er met meerdere spelers gespeeld wordt mogen er afspraken gemaakt worden om elkaar wel/niet te slaan. Dat kan leuke gevolgen hebben. Wel opletten: uiteindelijk mag de balans niet op de grond blijven rusten.
Winnaar is degene die als eerste zijn pionnen naar de andere kant heeft weten te krijgen of de speler die overblijft nadat de balans is doorgeslagen.

Een mooi bedacht en leerzaam spel met een heel leuk element, namelijk de balans. Deze balans is ook nog te veranderen door de bijgevoegde extra enkele pionhouders. Het spel is ook geschikt voor meer spelers en zeker een goede oefening voor inzicht. Er zijn modellen en spelvariaties bij gevoegd zodat het variabel is. Jammer vind ik het dat de brug net niet iets hoger was zodat de balansarm er eenvoudiger uit is te krijgen voor het opbergen in de doos.