-Eerste uitbreiding:
-Tweede uitbreiding:

-Koning+Verkenner

-De Rivier

-Jagers en Verzamelaars
-De Burcht

-De Graaf van Carcassonne

Uitgever: 999 Games
Auteur: Klaus-Jurgen Wrede
Aantal spelers: 2 tot 5
Review door Frank

Carcassonne


Klik hier om naar Carcassonne.nl te gaan

De beoordeling (kies een onderwerp):
Bekoringsfaktor
Handleiding/materialen

Beginners?
Gevorderden?
Spelplezier Korte Termijn

Spelplezier Lange Termijn

Strategie/geluk
TOTAAL

Ga naar dit spel op Spellink.nl

Carcassonne is een strategisch legspel waarbij de spelers (twee tot vijf) een gebied tegeltje voor tegeltje opbouwen tot het gevuld is met wegen, weilanden, kloosters en steden. Wanneer een speler een tegeltje aanlegt aan het speelveld dan mag hij/zij een speelstukje, een "horige" plaatsen op deze tegel. Deze kunnen geplaatst worden op eerder genoemde wegen (horige wordt struikrover), weiden (boer), kloosters (monnik) en steden (ridder): bij afronding van 1 van deze verschillende soorten gebieden vindt er een telling plaats, waarbij degene die met de meeste horigen in dat gebeid vertegenwoordigd is de punten int.

BEKORINGSFAKTOR:
Het idee om gezamenlijk een gebied met steden, wegen etc. te ontwerpen ligt niet echt vast aan de Zuid-Franse stad Carcassonne. Het spel zou net zo goed Brugge of Amsterdam kunnen heten, hoewel gezegd moet worden dat Carcassone best wel lekker klinkt en mooi staat op het uitnodigend blauwe doosje. De afbeelding en tekst op de achterkant geeft een goede indruk van het werkelijke spel weer.

SPELMATERIAAL:
De legtegels zijn stevig en zijn helder bedrukt, belangrijkste kleuren groen en bruin. Ze zijn grafisch mooi ontworpen.De handleiding is bondig en duidelijk, ondersteund door enkele illustraties; het papier is wat slapjes.Eerste uitbreiding: De hoofdman, die dubbel telt, heeft dezelfde kleur als de andere speelstukken van een speler en is te weinig groter om hem echt opvallend te maken. De afbeeldingen van een herberg op de wegtegels zijn klein en vallen dus niet genoeg op. Tweede uitbreiding: extra speelstukken als de bouwmeester en het varken maken het spel onoverzichtelijk, zeker wanneer gespeeld samen met de eerste uitbreiding.

BEGINNERS?:
Aan de start van het spel ligt er slechts 1 tegeltje op de speeltafel, en dat is nou net wat het spel zo aantrekkelijk maakt voor beginners: geen ingewikkelde toestanden op een druk spelbord, maar gewoon lekker en simpel het spelveld tegeltje voor tegeltje opbouwen, zodat de overzichtelijkheid mee kan groeien met de grootte van het speelveld. Een leuk spel voor beginners

GEVORDERDEN?:
Het spel biedt veel taktische mogelijkheden voor gevorderden. Ik noem er een paar: 1) aansluiting of zelfs de meerderheid forceren in een stad van een ander door slinks aanleggen van tegels, 2) allround horigen hebben , d.w.z. minstens 1 horige in zowel klooster, stad, weg, of weide, zodat je met een tegel heel vaak een score kunt maken 3) anderen pesten door hun steden, wegen of weiden snel af te sluiten 4) tien keer weinig punten scoren in tien beurten is soms beter dan 1 keer veel scoren in tien beurten. Ik moet zeggen dat als Carcassonne gespeeld wordt door gevorderden die op het scherpst van de snede spelen, de kansfaktor groter wordt, en het spel dus minder leuk.

SPELPLEZIER KORTE TERMIJN:
De spelregels bieden een makkelijk instap en het ziet er allemaal leuk uit: spelen maar !!

SPELPLEZIER LANGE TERMIJN:
Niet snel zul je je vervelen met dit spel. Wanneer dat uiteindelijk wel het geval is dan koop je er gewoon uitbreiding bij en je kunt weer jaren vooruit .

STRATEGIE/GELUK:
Een ? Ja, een , want de verhouding strategie:geluk is toch zeker wel aan de lage kant. Carcassonne kent namenlijk 1 echt zwakke kant, en dat is het blind trekken van een tegeltje dat je moet uitspelen. Als je heel erg pech hebt, dan trek je steeds een kaart van niets en dan kom je nergens, hoe goed je ook bent. Ook het open neerleggen van 3 tegels waar je uit kunt kiezen helpt niet, want vroeger of later liggen er 3 onaantrekkelijke tegels waar niemand iets aan heeft, en wordt er weer getrokken van de gesloten stapel.

Mijn worp =
Gerard's worp =

Christine's worp =

Arno's worp=

-----------------------------
Eindworp =

Carcassonne blijft ondanks de kansfaktor, die met name naar voren komt bij het trekken van een tegel en/of onder een gezelschap van spelers die dit op een hoog nivo spelen, een topspel a la Kolonisten van Catan, en dat kun je merken, want het is te vinden in werkelijk elke speelgoedwinkel. Laat het daar niet liggen ! Overigens is dit spel ook zeer goed met twee personen te spelen, hetgeen bij grotere bordspellen niet altijd het geval is.

De eerste uitbreiding : een tikkeltje leuker, met name vanwege het feit dat er nu een "superhorige" is, de hoofdman, die dubbel telt, en die het hele machtsevenwicht in een gebied in 1 klap kan verschuiven ! De nieuwe tegels kathedralen en herbergen zorgen ervoor dat je bij resp. steden en wegen extra punten kunt scoren, en verder is er nu meer variatie in de soorten tegels.

De tweede uitbreiding : weer een tikkeltje leuker, hoewel basisspel + tweede uitbreiding wel erg gaat lijken op Carcassonne-Jagers en Verzamelaars. Handelspunten in steden zorgen voor een extra manier om te scoren, maar de leukste toevoeging in deze versie is wel de bouwmeester, die bij aanwezigheid op een eigen weg of stad, er voor zorgt dat je direkt een bonus tegel uit kunt spelen.

Koning en Verkenner : Een minimale uitbreiding van enkele tegeltjes voor zowel het Carcassonne basisspel als Jagers en verzamelaars die de spelkwaliteit van beide spellen iets bijvijlt: leuk, maar geen bijzondere toegevoegde waarde. Gekregen op het Spellenspektakel 2003.

De Rivier : Gewoon wat extra tegeltjes in de vorm van een rivier die aan het begin van het basisspel aangelegd moeten worden, wederom geen bijzonder toegevoegde waarde, het maakt het spel iets langer, en dat is in het geval van Carcassonne niet vervelend.Gekregen op het Spellenspektakel 2001.

Jagers en Verzamelaars : Een variant spelend in de oertijd, deze keer in een groen/geel geteinte doos. De hoogste waardering binnen de Carcassonne-clan gaat uit naar dit spel, en wel kortweg hierom: Jagers en Verzamelaars verenigt alle goede spelelementen uit alle andere Carcassonne-dozen in zich, en met het kopen van deze doos krijg je dus het meest waar voor je geld voor een zo laag mogelijke prijs. Daarom dus het hoogste cijfer.

Carcassonne, de Burcht : Rienier Knizia heeft zich voor dit spel in de strijd geworpen en komt met een Carcassonne-variant die uitsluitend bedoeld is voor twee personen. Hou me te goede: De Burcht is een leuke een aangename tijdsverpozing voor 2 personen. Toch wil ik dit spel geen hoge beoordeling geven, en wel hierom:
1) Het Carcassonne basisspel is minstens net zo leuk om met zijn tweeën te spelen, misschien nog wel leuker en zeker venijniger. Er is wat dat betreft weinig toegevoegde waarde.
2) Vrijwel alle spelelementen uit de burcht zijn overgenomen en gewoon terug te vinden in Carcassonne en uitbreidingen (en dan heb ik het nog geen eens over de tegeltjes aanleggen): De herberg uit de eerste uitbreiding (nu waterput), het wild uit Mammoeten en verzamelaars (nu markt), de extra tegel uit Mammoeten en Verzamelaars en uit de tweede uitbreiding van Carcassonne, De koning uit de kleine Koning en Verkenner-uitbreiding (nu grootste gebouw), het riviersysteem uit Mammoeten en Verzamelaars (nu wegsysteem).
3. Het spel oogt weinig kleurrijk en levert daardoor veel aan antrekkelijkheid in.
Zwak, zwak, zwak dus. Als ik bovenstaande nog eens teruglees kun je bij een ruim budget beter Carcassonne basis en uitbreidingen kopen en bij een krap budget beter Mammoeten en Verzamelaars (de beste spin-off), want de Burcht lijkt verdacht veel op geldklopperij !

De Graaf van Carcassonne : De Graaf zal bij veel Carcassonne-liefhebbers wisselgevallige gevoelens achterlaten. Maar laat ik eerst even beschrijven wat de Graaf-uitbreiding inhoudt.
Reeds aan het begin van het spel wordt er een compleet afgeronde stad, komende uit het kleine Graaf-doosje en bestaande uit 12 tegels, neergelegd. Hierop wordt gestart met het gewone Carcassonne-spel, waarbij de Graaf-stad als het ware de begintegel is. Elke keer als je een stad, weg of klooster afmaakt en daarbij geen punten scoort dan mag je een horige uit jouw voorraad in de stad van de Graaf plaatsen, en wel op één van de volgende vier plaatsen: kasteel, markt, smidse of kathedraal. Wanneer er nu verderop in het spel iets afgerond wordt dan mogen de horigen uit de stad van de Graaf bij de telling, die volgt op de afronding, erbij betrokken worden: horigen uit het kasteel bij een afronding van een stad, uit de markt bij de weiden (aan het eind van het spel), uit de smidse bij de wegen en uit de kathedraal bij de kloosters. En wat heeft de Graaf er dan mee te maken ? Wel, als je een horige mag plaatsen in de stad van de Graaf dan mag je de Graaf verplaatsen naar één van de andere drie plaatsen. De plaats waar de Graaf staat blokkeert vervolgens de uitvloed van horigen vanaf deze plek.
Tja, wisselvallige gevoelens dus. Enerzijds geeft De Graaf weer een extra strategische impuls aan Carcassonne. Anderzijds komt deze variant wat gezocht over, en zijn de nieuwe tegels gewoon een weergave van een vast omschreven stad en dus geen nieuwe legtegels.