Vanaf 8 jaar

Review door Leonie (april 2007)

Cartagena

Strategie/Geluk

Bestel Cartagena nu op Bol.com

Bestel Cartagena nu op Bol.com

Cartagena is een spel waarin piraten in 1672 in een fort vastzitten en ontsnappen. Hiertoe hebben zij een tunnel gegraven dat uit het fort naar de sloep leidt die ze naar de vrijheid zal brengen.De piraten zijn in groepen verdeeld. Zodra een van de groepen compleet is met 6 piraten vertrekt de sloep met achterlating van alle andere piraten. Die zijn dan aan hun lot overgelaten. Degene die zijn groep piraten als eerste in de sloep weet te krijgen heeft het spel gewonnen.
Het spelbord dat willekeurig aan elkaar gelegd wordt bestaat uit zes losse delen. Op elk deel bevinden zich zes symbolen, op ieder deel in een andere volgorde. Iedere speler krijgt in het begin zes kaarten toebedeeld waarop één van deze symbolen staat. Om in de sloep terecht te komen mogen er iedere beurt minimaal één en maximaal drie acties uitgevoerd worden. Je kan kaarten uitspelen waardoor één van je piraten naar voren mag bewegen of je plaatst een aantal van je piraten naar achteren tot op een plek waar één of twee andere piraten staan. Hiervoor ontvang je één of twee nieuwe kaarten. Zodra je een kaart uitspeelt mag je een piraat naar voren bewegen tot op de eerstvolgende vrije plek met het symbool van de kaart. Dit kan tot gevolg hebben dat je piraat een grote sprong voorwaarts maakt.
Totaalcijfer:  5

-----------------------------

Cartagena is een heerlijk tactisch spelletje. Dit geldt al voor de Jamaica-variant, maar nog meer voor de Tortuga-variant waarbij ieder zijn kaarten bekend zijn en de kaarten die je kan krijgen ook. In deze variant komt het echt heel erg neer op je tactische inzicht. Hierbij kan de speelduur wel oplopen. Op het eerste oog lijkt het een simpel spelletjes maar al spelende kom je erachter dat het echt niet zo makkelijk is. Een leuke balans waarbij je je steeds afvraagt wat handiger is. Toch vooruit zetten of eerst piraten terug plaatsen en kaarten pakken terwijl je een aantal symbolen daardoor weer open speelt en je medespelers dus dwars kan zitten. Een leuk spel dat goed èn snel uit te leggen is en lekker vlot wegspeelt. Een superspel. Dit spel won ook de Nederlandse Spellenprijs in 2002.