Auteur: Kai Haferkamp
Speelduur: 15 minuten
Vanaf 5 jaar

Review door Leonie (maart 2010)

Casper en de Spookschool

Bestel Casper spookschool nu op Bol.com

Uit de handleiding: Het spookuur is gekomen! De klok slaat 12 uur. Casper het vriendelijke spookje wordt wakker. Net als gisteren en alle nachten daarvoor begint hij aan zijn rondje door het kasteel, want hij wil in het spokenuur zoveel mogelijk kamers en vriendjes bezoeken. Met zijn magische sleutelbos kan hij alle deuren van het kasteel van een afstandje openmaken. Kun jij hem daarbij helpen?.

In dit spel mogen de spelers de geheime kasteeldeuren openen in het spookkasteel. Met een bijzondere sleutel (met magneetje) kunnen de spelers deuren openen. Iedere keer gaat de klok een uur vooruit en komt er een personage tevoorschijn. De kasteeldeur waarachter deze zit moet geopend worden. Hoe meer juiste deuren er geopend worden, hoe meer kansen de spelers hebben om hun kanonskogels op het spookschip te krijgen.
Het deksel van de doos heeft aan de binnenkant namelijk een afbeelding van het spookschip met ronde vakjes erin waar de kanonskogels in kunnen blijven liggen. Wie als eerste al zijn kanonskogels op deze manier is kwijtgeraakt heeft gewonnen. Een andere mogelijkheid om te winnen is door achter elkaar 6 juiste kasteeldeuren te openen.

Het mooie aan dit spel is dat iedereen toch een kans heeft. Kinderen die niet zo goed in geheugenspellen zijn kunnen wellicht wel snel hun kogels (ook al zijn het er dan minder per keer dat ze aan de beurt zijn) op het schip krijgen. In dit spel zijn er ook varianten bij vermeld die het spel iets moeilijker dan wel makkelijker kunnen maken. Een leuk spel voor kinderen van circa 5-7 jaar.