Speelduur: 60-120 min.
Vanaf 10 jaar

Review door Leonie (april 2008)

De Kolonisten van Catan - Kooplieden & Barbaren

Klik hier om naarKolonisten.nl te gaan

Strategie/geluk

De Kolonisten van Catan is een strategisch bordspel, hiervan is nu de nieuwste uitbreiding verschenen: Kooplieden en Barbaren. In de doos bevinden zich vier (kleine) varianten en vijf scenario’s, oplopend in moeilijkheidsgraad. Deze varianten en scenario’s kunnen zowel met het basisspel als met Zeevaarders gecombineerd worden. Steden en Ridders is met enkele varianten / scenario’s te spelen..De doos zit vol met vele onderdelen zoals barbaren en bruggen voor de diverse scenario’s en varianten.

De varianten:
De vriendelijke struikrover:

Deze variant op het basisspel heeft niet zulke ingrijpende gevolgen. Het spel is kindvriendelijker geworden. Oorspronkelijk was het zo dat als er “7” gegooid werd, de struikrover bleef staan waar hij werd neergezet totdat er weer “7” gegooid werd of er een ridderkaart gespeeld werd. Dit kon soms erg lang duren.  Met deze variant worden spelers die maar twee of minder overwinningspunten hebben beschermd tegen een overval door de struikrover. Deze variant is vooral geschikt als jongere kinderen de grote broer van Kinderen van Catan willen leren spelen.

Gebeurtenissen op Catan:
Bij het “normale” Catan wordt het spel deels bepaald door de dobbelstenen. Geluk speelt een redelijk grote rol. Om de geluksfactor flink te verminderen zijn er nu de gebeurteniskaarten. Er worden geen dobbelstenen meer gebruikt. Op iedere kaart staat een getal (voor de grondstoffenopbrengst) en een gebeurtenis. De gebeurtenissen zorgen voor de nodige variatie in het spel.

De havenmeester:
Naast de langste handelsroute en de grootste riddermacht is er nog een bonus bijgekomen. De havenmeester levert twee overwinningspunten op voor de speler die als eerste drie havenpunten heeft. Een dorp op een havenlocatie telt als 1 punt. Een stad op een havenlocatie telt als twee punten.
Catan voor 2:
Voor een spelletje Catan moest je lange tijd met minimaal drie spelers zijn. Nu niet meer! Ook het bordspel (evt. met zeevaarders) is nu met twee spelers te spelen. .Met handige gebruikmaking van handelsfiches en de invloed van twee neutrale spelers is het erg leuk spelen. Een voorbeeld: na betaling van 1 of 2 handelsfiches (afhankelijk of je voorstaat of niet) kan je de actie “gedwongen handel” uitvoeren. Hierbij trek je 2 kaarten uit de hand van je tegenspeler waarvoor je 2 willekeurige kaarten teruggeeft. Zo kan je elkaar goed dwarszitten.

De scenario’s:
Naast de 4 varianten zit er in deze grote doos ook nog De Campagne die bestaat uit 5 scenario’s die oplopen in moeilijkheidsgraad. Ze brengen veel variatie in het spel. De basis is hetzelfde: door middel van het bouwen van dorpen en steden zo snel mogelijk 10 punten halen.

De Vissers van Catan:
Op de zeetegels zonder haven worden viswateren geplaatst. De woestijn wordt vervangen door een meer. Met de vissen die je vangt (visfiches) kan je bepaalde acties uitvoeren. Dit kan variëren van het naast het bord zetten van de struikrover (er is namelijk geen woestijn meer) tot het kosteloos pakken van een ontwikkelingskaart.

De Rivieren van Catan:
Het tweede scenario van De Campagne bestaat uit het basisspel minus enkele landschapstegels en plus twee rivieren. In deze rivieren wordt er goud gedolven en goud zoals iedereen weet is veel waard! Straten mogen niet over rivieren gebouwd worden. Wel mogen er bruggen gebouwd worden. Indien er een brug over de rivier gebouwd wordt verdien je zelfs 3 goud. Met 2 goud mag je een grondstof naar keuze kopen. De kolonist met het meeste goud in bezit is de rijkste kolonist. Hij of zij krijgt dan de tegel “rijkste kolonist” die 1 overwinningspunt waard is. De speler met het minste goud is de armste kolonist en krijgt de bijpassende tegel, deze tegel betekent dat deze speler op het moment 2 overwinningspunten in mindering krijgt. Aangezien de hoeveelheid goud varieert tijdens het spel, wisselen de bezitters hiervan ook!

De Trektocht:
In het volgende onderdeel van De Campagne zijn er nomaden op Catan aangekomen en hebben ze hun kampen opgeslagen in de woestijn. Met de nomaden wordt er een lucratieve handel opgezet. Onze schapen en graan in ruil voor handelswaren uit de woestijn.Met kamelen worden er karavanen gevormd.  Zodra een dorp gebouwd wordt of er een stad wordt gevormd wordt de karavaan ook langer. Straten langs de karavaan tellen dubbel (dit is handig voor de langste handelsroute), dorpen en steden zijn 1 overwinningspunt meer waard. Zodra karavanen elkaar tegenkomen op het bord gaan ze gezamenlijk als 1 karavaan verder.

De Barbarenoverval:
Dit scenario wordt al wat lastiger. Waren de voorgaande scenario’s en varianten nog in vriendelijke sfeer, hier wordt het al grimmiger. De barbaren bedreigen namelijk Catan. Indien er een stad of dorp gebouwd wordt, land er een barbaar. Deze komt op de kusttegel waar het nummer dan van gegooid wordt. Bij drie barbaren levert deze tegel geen opbrengsten meer op. Op het moment dat een dorp of stad omgeven is door zeetegels en bezette landtegels telt deze niet meer als overwinningspunt. Gelukkig is er een kasteel waar onze ridders zich bevinden. Deze kunnen zich naar de barbaren begeven en ze verjagen. Er vallen echter vaak slachtoffers onder de ridders. Door middel van een dobbelsteen met gekleurde stipjes wordt bepaald welke van de strijdende ridders sneuvelen in de strijd.. Overwonnen barbaren worden krijgsgevangenen. Per twee leveren deze 1 overwinningspunt op. Een gesneuvelde ridder kan ook goud opleveren. Met goud kunnen er wederom grondstoffen gekocht worden.

Kooplieden en Barbaren:
Het laatste scenario in De Campagne is Kooplieden en Barbaren zelf. Het verhaal dat door De Campagne gevormd wordt eindigt met de wederopbouw van het kasteel na de vernielingen die door de barbaren zijn aangericht. Met drie speciale landschapstegels (het kasteel, de marmersteengroeve en de glasblazerij) en huifkarren worden de benodigde materialen over het eiland vervoerd. Bij aankomst op een van de doeltegels mag je het goederenfiche omdraaien, deze is dan 1 overwinningspunt waard.Enkele achtergebleven barbaren willen de huifkarren nog de weg wel eens versperren. Hoe sterker je huifkar is, hoe makkelijker deze barbaren kan verslaan (die dan ergens anders worden neergezet) en hoe verder de huifkar zich in een beurt kan verplaatsen. Zodra een huifkar op maximale sterkte is, is deze ook 1 overwinningspunt waard.

De doos heeft zijn voor Catan kenmerkende uiterlijk: het silhouet van een ridder en een huifkar met op de achtergrond een ondergaande zon. Hierdoor wordt je benieuwd naar de inhoud van de doos.. De doos is groot en stevig en voelt zwaar aan waardoor je al weet dat er veel in zal zitten en niet een hoop lucht. Voor (Catan) liefhebbers een mooie aanvulling op het basisspel.

Nieuwe kaarten voor de diverse scenario’s, vele ridders, barbaren, huifkarren, goudstukken, kamelen en bruggen (helaas van plastic!), een gekleurde dobbelsteen en een duidelijke handleiding. Het ziet er allemaal goed uit en is netjes afgewerkt.

Beginnend met de eerste variant en uiteindelijk eindigend in het laatste scenario van De Campagne loopt het op in moeilijkheidsgraad. Zodra beginners hun eerste spelletjes achter de rug hebben met het basisspel, kunnen ze deze uitbreiding er al gerust bijhalen..

Zodra je een gevorderde speler bent met Kolonisten heb je vaak een eigen manier van spelen ontwikkeld. Met de scenario’s uit De Campagne word je gedwongen je tactieken toch aan te passen aangezien het spel zich net weer anders laat spelen dan je gewend bent. De varianten zullen niet zwaar genoeg zijn voor een gevorderde speler maar de scenario’s zullen goed bevallen. Zeker in combinatie met Zeevaarders voegt dit heel wat toe aan het spelen van Kolonisten.

Het spel is nog steeds zeer geschikt voor zowel beginners als gevorderden en zal veel spelers veel spelplezier verschaffen.

Het spel blijft leuk op de lange termijn. Door de kansfactor in het spel zullen er spelers zijn die uitkijken naar andere spellen die minder geluksafhankelijk zijn. Maar als je hier geen last van hebt dan blijft dit een goed en leuk spel voor een lange tijd.n..

De dobbelstenen bepalen nog steeds een groot deel van het spel. Maar de gebeurteniskaarten schakelen dit element bijna uit. Als je deze echter niet gebruikt heb je nu ook de mogelijkheid om (in enkele scenario’s) met goud dat je verdient met bouwen op juiste locaties, aan grondstoffen te komen. Het blijft een deel geluk maar de tactiek is zeker aanwezig..

Mijn worp =
-----------------------------
Eindworp =

Kooplieden en Barbaren is een geslaagde uitbreiding op Kolonisten van Catan. Het is toegankelijk voor beginners en heeft uitdagende mogelijkheden voor gevorderde spelers. Een grote meerwaarde ligt in het feit dat Kolonisten nu goed met twee spelers te spelen is. Als fervent Kolonist gaat dit spel niet gauw vervelen. Als liefhebber van bordspellen is dit een mooi uitbreiding voor het basisspel wat je graag speelt en dat je, als het toch gaat vervelen, na een tijdje toch weer een keer op de speeltafel terug ziet.

Het "probleem" van de plastic speelstukken is opgelost. Via de website van www.catanshop.de kan je de houten speelstukken van Kooplieden en Barbaren bestellen.