Speelduur 45 minuten
Vanaf 10 jaar

Review door Leonie (mei 2009)

De Spellenhoek bedankt Winning Moves Duitsland voor het ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar!

Hab & Gut

Bestel Hab und gut nu op Bol.com

In Hab & Gut zijn de spelers vooruitstrevende aandelenhandelaren in het midden van de 19e eeuw die zoveel mogelijk geld en roem willen vergaren. Door middel van tactiek en intuïtie moeten zij hun tegenstanders te slim af te zijn. Door zo slim mogelijk te investeren (laag inkopen en zo hoog mogelijk verkopen) én door ook genoeg te doneren aan goede doelen voor hun reputatie kunnen zij de belangrijkste industriële magnaat worden.

Om te beginnen worden er tussen de spelers de houders geplaatst waarbij op iedere houder 8 marktkaarten staan. Iedere speler ziet dus in totaal 16 kaarten, 8 links en 8 rechts. De marktkaarten beïnvloeden de koersen van de aandelensoorten. Als startgeld krijgt ieder 300 aan geld. De jongste speler start het spel.

Het spel verloopt in 2 ronden die ieder uit 4 beurten bestaan. Iedere beurt bestaat weer uit 2 fasen. In de eerste ronde worden er eerst door iedere speler maximaal 3 aandelen gekocht dan wel verkocht en mag er een aandeel aan het goede doel worden gedoneerd op ieder zijn goede doelen bord. Daarna beïnvloedt iedere speler de markt door een marktkaart van links en een marktkaart van rechts te nemen. De eerste kaart telt voor de volle waarde (bijv. + 4 stapjes op het aandelenspoor), de tweede telt voor de helft. Dit gaat zo door tot ieder vier maal aan de beurt is geweest waarbij de startspeler steeds met de klok mee wisselt. Na de eerste ronde wordt bekendgemaakt wat ieder aan het goede doel heeft geschonken. Dit is van belang aangezien de speler die aan het eind het minst geschonken heeft sowieso verloren heeft. De tweede ronde wordt daarna gespeeld die op dezelfde manier verloopt als de eerste. Aan het eind van het spel wordt gekeken wie er 1 ) niet het minste heeft gedoneerd aan het goede doel en 2) zelf het meeste heeft verdiend.

Met vijf spelers heb je minder marktinformatie dan met drie spelers waardoor je meer moet afleiden uit de kaarten die je tegenstanders spelen. Ook kan het zijn dat bepaalde aandelen opraken waardoor je moet zorgen dat je er altijd op tijd bij bent. De truc is om de verhouding tussen doneren en zelf verdienen zo gunstig mogelijk voor jezelf te houden. Een mooi spel dat absoluut niet moeilijk is om te leren. Lezen en bijna gelijk spelen.