Aantal spelers: 3 tot 5
Speelduur 45 minuten
Vanaf 12 jaar

Review door Leonie (mei 2009)

Het achtste wereldwonder

Bestel Het achtste wereldwonder nu op Bol.com

Wederom een spel van de hand van Reiner Knizia. In dit spel bouwen de spelers mee aan de verschillende wereldwonderen zoals de hangende tuinen van Babylon. Overwinningspunten zijn te behalen door middel van het verzamelen van bouwfiches, meerderheden aan bouwelementen te hebben en door het aanbieden van bouwkaarten mits deze niet geaccepteerd worden.

Het spel verloopt op zich heel simpel. In een beurt mag de actieve speler of passen (waarbij ieder 1 bouwkaart krijgt en de actieve speler 2) of bouwen. Hierbij kiest de speler een wereldwonder uit en 1 van de bouwfiches. De andere spelers mogen dan kiezen hoeveel zij willen bijdragen. Wordt een bod aangenomen dan mag er of meegebouwd worden, of bij de ruilkaart mag het fiche in ontvangst worden genomen. Deze kaarten gaan op de aflegstapel. Spelers van wie het bod niet geaccepteerd wordt gaan er net zoveel punten op vooruit als ze aan juiste bouwkaarten hebben geboden. Deze kaarten mogen weer op hand genomen worden. Er mogen niet meer bouwkaarten geboden worden dan het cijfer op het bouwfiche. Hierna mag iedere speler een nieuwe bouwkaart pakken.

Na ieder voltooid wonder schuift de markeersteen een plek naar beneden toe, waardoor de waarde van het volgende wonder dat afgebouwd wordt meer overwinningspunten waard wordt.  Het spel eindigt zodra het laatste bouwfiche van een soort / kleur is verdeeld. Wonderen die nog niet afgebouwd zijn worden gewaardeerd naar de waarde van het lichte veld in het overzicht. ( 10 punten voor degene met de meeste, 5 voor de volgende, 3 voor de andere spelers in dat wonder).

Het achtste Wereldwonder is een elegant spel waarbij je voor lastige keuzes wordt gesteld. Voor welke fiches ga je, of ga je vooral voor de punten voor de meerderheden in de verschillende wonderen. Wie gun je het om mee te doen aan het wonder? Zoveel vragen die een antwoord nodig hebben. Goed gemaakt dit spel, een minimum aan regels met een flinke hoeveelheid spelplezier levert een hele goede combinatie op. Tel daarbij op dat je op ieder moment mee doet in het spel, de interactie is maximaal. Een topspel dat als klein minpunt heeft het ietwat fletse uiterlijk.