Speelduur ongeveer 90 – 120 minuten
Vanaf 12 jaar

Review door Leonie (september 2007)

De Kathedraal

Strategie/Geluk

Bestel De kathedraal nu op Bol.com

In dit mooie spel De Kathedraal gebruiken de spelers hun arbeiders, bouwmeesters en ambachtslieden om de mooiste kathedraal in het Engeland van de 12e eeuw op te richten. Door grondstoffen voor de bouw aan te leveren worden deze door de ambachtslieden omgezet in punten. .Zodra de kathedraal af is gebouwd wint degene die het meeste heeft bijgedragen.

Materialen: 1 speelbord, 1 kathedraal bestaande uit 6 delen, 12 bouwmeesters in vier kleuren, 75 speelkaarten, 35 werkkrachten, 82 grondstoffenblokjes, 9 markeerstenen, 1 dobbelsteen, 1 buidel en de spelregels. Het spel is taalafhankelijk.

Speltype: middeleeuws, gebaseerd op een roman (van Ken Follett)

Speluitleg: Iedere speler begint het spel  met 1 grote arbeider (waarde 5 kleine arbeiders), 7 kleine arbeiders en 3 bouwmeesters. Iedere speler krijgt ook drie ambachtslieden. Deze ambachtslieden zetten grondstoffen om in overwinningspunten. Verder verloopt het spel in 6 ronden. Na iedere ronde wordt er een stuk van de kathedraal op het bord geplaatst. Elke ronde is zelf weer verdeeld in 3 fasen.

In de eerste fase liggen er 9 kaarten aan de rand van het bord. Om beurten mogen de spelers een kaart nemen. Uit de liggende kaarten worden ambachtslieden gekozen en worden er grondstoffenkaarten gekozen. Afhankelijk van welke grondstofkaarten gekozen zijn plaatsen de spelers hun arbeiders in bijvoorbeeld het bos (hout), de steengroeve (steen) of de kiezelgroeve (zand). Arbeiders die niet ingezet worden gaan naar de wolfabriek (actie drie op het speelbord) en leveren in fase drie per bouwmeester een goudstuk op.  Ambachtslieden kosten geld om te kopen maar leveren meer winstpunten op bij het inleveren van grondstoffen. Iedere speler mag in principe slechts vijf ambachtslieden hebben. Zodra iedereen gepast heeft is fase één voorbij.

In de tweede fase worden de bouwmeesters ingezet op het speelbord. De startspeler trekt uit de stoffen buidel een bouwmeester. De eerste bouwmeester die getrokken wordt kan tegen betaling van 7 goudstukken op het bord ingezet worden. Iedere speler moet zelf ervoor kiezen om tegen betaling van (veel) goud zijn bouwmeester reeds op een actieveld te plaatsen of af te wachten wat er later (gratis) nog over is. Iedere navolgende bouwmeester die getrokken wordt kost steeds 1 goudstuk minder. Vanaf de achtste bouwmeester is inzetten kosteloos. Dus ook de bouwmeesters die nog op het kostenspoor staan. Wel is het wie het eerst komt, het eerst maalt. Dat is een afweging die gemaakt moet worden. Je hoeveelheid geld is beperkt en je arbeiders en bouwmeesters ook. Het is altijd goed afwegen waar je ze plaatst en wat je ervoor wilt betalen. De startspeler mag één keer per ronde ervoor kiezen om de getrokken bouwmeester terug in de buidel te doen.

Fase drie is eigenlijk de uitwerking van de handelingen die de spelers hebben uitgevoerd in fase één en twee. In volgorde van 1 tot en met 13 worden de acties afgewerkt. Dat begint met 1) De gebeurtenis. Hierbij wordt er een positieve dan wel negatieve gebeurteniskaart omgedraaid en voorgelezen. Dit heeft gevolgen voor iedere speler. De speler die echter zijn bouwmeester bij nummer 1 geplaatst heeft is tegen negatieve gebeurtenissen beschermd. De volgorde wordt hierna afgewerkt. Daar waar een speler een bouwmeester heeft geplaatst heeft dat voor de betreffende speler gevolgen. Zo mag er o.a. een kanskaart genomen worden, worden er overwinningspunten verkregen of grondstoffen of wordt er een ambachtsman gekozen. Aan het einde van de ronde kom je nog op de grondstoffenmarkt waar je je grondstoffen kan kopen dan wel verkopen. Al naar gelang of je goud of grondstoffen nodig hebt. Als laatste komt men bij de bouwplaats van de kathedraal. Daar worden grondstoffen ingewisseld voor overwinningspunten. Maximaal vijf grondstoffen mogen mee naar de volgende ronde. De startspeler bouwt een stuk aan de kathedraal. Hierna begint de volgende ronde. Na de zesde ronde worden de punten geteld. Degene die hierna de meeste punten heeft weten te vergaren is de winnaar.

Speelduur: De speelduur op de doos van 90-120 minuten klopt vrij aardig zodra je het speelt met mensen die het spel al eens eerder hebben gespeeld. Een eerste keer mag je er wel iets meer tijd voor uittrekken.

Integratie van het thema: De integratie is niet al te groot. Ik ken het boek niet maar al spelende ben ik gewoon een heel goed spel aan het spelen en niet zozeer een kathedraal aan het bouwen. Wel ziet het spel er erg mooi uit..

Geschiktheid voor oppervlakkige bordspel-spelers:
Geschiktheid voor middelmatige bordspel-spelers:
Geschiktheid voor zware bordspel-spelers:

Speleraantallen:
2 spelers -
3 spelers -
4 spelers -

Herspeelbaarheid: , Het is een prachtig spel om te spelen. Wel zijn het aantal kaarten beperkt en de plekken waar je je bouwmeesters neer kunt zetten zodat je bij het vaker spelen het kan hebben dat het spel zich volgens een bepaald patroon lijkt te gaan. Maar aangezien geld en grondstoffen niet onbeperkt voorradig zijn, zijn er keuzes genoeg om te maken. Voorlopig ben ik nog niet uitgespeeld met dit spel!

Spelerinteractie: , Door het speelbord dat zich via een vast patroon steeds herhaalt weet je wat er gaat gebeuren. Het is steeds van belang om op tijd je meester te maken van de juiste grondstoffen of om bepaalde ambachtslieden te pakken. Doordat iedereen daar op aast is het een kwestie van er als eerste bij te zijn. Weliswaar wordt er niet geruild en onderhandeld in dit spel maar het verkrijgen van de positie van startspeler en grondstoffen heeft toch invloed op alle andere spelers. Spelers kunnen elkaars plannen daardoor flink dwarsbomen.

Prijs(/Kwaliteit): , De winkelprijs ligt zo rond de 35 euro. De doos ziet er prachtig uit. Veel details zijn terug te vinden op de doos en zijn mooi uitgevoerd. Het spel speelt heerlijk weg. Het is een goede prijs voor een heel goed spel.

Een prachtige doos en een fantastisch speelbord. Een lust voor het oog is dit bord. Een overvloed aan details en mooi gebruik van kleuren. Ook is het zeer overzichtelijk. Een topper wat dit betreft.

Bouwmeesters zijn van hout gemaakt en zien er prima uit. Het bord is echt geweldig wat mij betreft. Ziet er goed uit en is ook stevig. De handleiding is duidelijk en mooi geïllustreerd. De ambachtsliedenkaarten en gebeurteniskaarten zijn ook goed. De kaarten zullen wel het eerste onderdeel zijn waar je aan zult zien dat het spel vaak gespeeld wordt.

Ook voor beginnende spelers is dit spel wel te doen. In het begin lijkt het onoverzichtelijk maar door de cijfervolgorde op het bord en de duidelijke en eigenlijk simpele regels (prestatie voor zo’n groot en goed spel) komen ook beginners er al gedurende de eerste partij al in. Na enkele spelletjes gaat het dan al bijna vanzelf.

In dit spel heb je keuzes te over. Doordat je geld en arbeiders en bouwmeesters beperkt zijn is het steeds een afweging wat je voorrang gaat geven en hoeveel geld je bereidt bent eraan uit te geven. In dit spel heb je mogelijkheden genoeg om je eigen tactiek toe te passen. Dit is een spel voor spelliefhebbers.

Dit spel speel ik erg graag. Er zit genoeg uitdaging. Het opzetten kost even wat tijd maar dat heb ik er graag voor over. Het spel biedt op de korte termijn veel spelplezier

Het spelplezier op de lange termijn zit ook goed. Ook op de lange termijn blijft er genoeg uitdaging en spanning inzitten. Dit spel zal regelmatig op tafel komen.

Geluk is in dit spel aanwezig door de gebeurteniskaarten die steeds anders uit kunnen vallen. Ook zijn per ronde niet alle grondstoffenkaarten in het spel. Ook is het van geluk afhankelijk wanneer jouw bouwmeester uit de buidel wordt getrokken en of je daar geld voor hebt, dan wel over voor hebt om je bouwmeester in te zetten. Maar toch is dit niet storend voor mij. Het strategische is voor mij absoluut zeer aanwezig. Je hebt het uiteindelijk toch zelf in de hand.

-----------------------------

De Kathedraal is voor mij een heerlijk spel. Het heeft een prachtige vormgeving en speelt heerlijk weg. Het spelmechanisme werkt naar mijn mening uitstekend! Het is ook geschikt voor beginners, mits begeleidt door ervaren spelers en is zeker een prima spel voor de liefhebber! Het geeft veel spelplezier en ziet er nog goed uit ook. Een absolute aanrader.