Speelduur 15 minuten
Vanaf 8 jaar

Review door Leonie (juni 2009)

De Spellenhoek bedankt Hasbro voor het ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar!

Monopoly Deal

Bestel Monopoly Deal nu op Bol.com

Monopoly, een klassieker in wederom een nieuw jasje. Deze keer een (ander) kaartspel. Er zijn drie soorten kaarten: de geldkaarten, de actiekaarten en de grondkaarten. Geldkaarten kunnen alleen in je eigen geldvoorraad gestopt worden om rekeningen mee te betalen. Actiekaarten mogen zowel in je “bank” als uitgespeeld worden. Grondkaarten kunnen ook gebruikt worden als geld maar moeten wel bij de andere grondkaarten (denk aan Blaak, Heerestraat) op tafel gelegd worden. De speler die als eerste 3 complete grondsetjes in verschillende kleuren heeft wint.

Iedere speler begint met 5 handkaarten. In een beurt pakt een speler twee kaarten erbij en doet maximaal drie acties. De speler kan (meerdere keren) kiezen uit: geld/actiekaarten in de eigen bank leggen, grondkaarten aan zijn verzameling toevoegen en actiekaarten uitspelen. Heb je geen kaarten meer, mag je een volgende beurt vijf nieuwe pakken. Heb je aan het eind van je beurt meer dan 7 kaarten, moet je het meerdere afleggen. In je beurt mag je de grondkaarten herverdelen, dit kan namelijk als je een grondjoker wilt verplaatsen of een huis bij een ander setje wil plaatsen. Bij diverse actiekaarten moeten andere spelers je betalen. Dit kan door middel van geld uit de eigen bank, en indien dit niet toereikend is, ook met grondkaarten.

Het voordeel van dit kaartspelletje is dat het absoluut niet lang duurt. Voor mensen die van Monopoly houden en de speelduur te lang vinden, kan deze kaartversie een leuk spel zijn. De geluksfactor is erg hoog in dit spel. Met sommige actiekaarten kan je een hele set van iemand stelen waardoor het spel meteen afgelopen kan zijn. In dit spel wint echt de persoon met het meeste geluk. En vijf kaartjes met een samenvatting van de regels in plaats van vier had wel zo attent geweest. Leuk aan dit spel is de hilariteit die je met het juiste spelgezelschap (lees: niet de tactische spelers) kan hebben. In het najaar komt dit spel uit in de spellenwinkels met een kaartenschudder.