Stenen tijdperk - Recensie door De Spellenhoek

Vanaf 10 jaar

Review door Leonie (februari 2009)

Stenen Tijdperk

Strategie/Geluk

Bestel Stenen tijdperk nu op Bol.com

Introductie:
Wie kan er het beste overleven in het Stenen Tijdperk? Verschillende stammen met hun stamleden gaan op jacht, anderen bewerken de akkers, verzamelen grondstoffen en maken gereedschappen. Door hard te werken worden de verschillende stammen steeds groter en steeds welvarender. Welke stam ontwikkelt zich het beste en weet de meeste punten te verzamelen?

Materialen: 1 speelbord, 4 spelertableaus, 40 stamleden, 28 blokjes hout, 18 blokjes leem, 12 blokjes steen en 10 blokjes goud, 4 grote en 4 kleine markeerstenen, 53 voedselfiches, 28 huttentegels, 18 gereedschapsfiches, 36 beschavingskaarten, 7 dobbelstenen, 1 dobbelbeker, 1 startspelerfiguur ,de spelregels en een blad met uitleg van de beschavingskaarten..

Speltype: plaatsen van arbeiders , setjes verzamelen, gooien met dobbelstenen

Speluitleg: In het begin bestaan de stammen van de spelers uit 5 stamleden. Deze kunnen ingezet worden op het bord voor de verschillende acties. In een aantal ronden worden steeds drie fasen doorlopen.  De eerste fase bestaat uit het beurtelings inzetten van je stamleden. Eerst kies je een plek om de stamleden in te zetten en plaatst het juiste aantal leden daar. Op enkele locaties is er een vast aantal leden dat er mag staan (voor de knotsen slechts 1), andere locaties mogen meerdere leden staan. De jachtvelden hebben geen limiet voor het aantal stamleden. Later meerdere leden nog toevoegen op een locatie waar al eigen stamleden staan mag niet.

De tweede fase bestaat uit het aflopen van de geplaatste stamleden en het uitvoeren van de daarbij behorende acties. De volgorde mag de speler zelf bepalen. Dit kan bestaan uit het dobbelen voor grondstoffen en voedsel, het kopen van een beschavingskaart en het kopen van een hut. Verder kunnen er knotsen genomen worden die de waarde van een dobbelsteen met 1 verhogen, kan er vooruitgegaan worden op het voedselspoor of kan er voor nageslacht gezorgd worden zodat er meer stamleden in te zetten zijn de volgende beurten.

Voor de grondstoffen wordt er met dobbelstenen gegooid, 1 per ingezet stamlid eventueel vermeerderd met het aantal knotsen en de uitkomst wordt bij hout bijvoorbeeld gedeeld door 3. Met de grondstoffen kunnen de beschavingskaarten en hutten gekocht worden. Hutten leveren direct punten op. Beschavingskaarten hebben een directe beloning (bovenaan de kaart) en een bonuswerking voor aan het einde van het spel. Deze bonuswerking kan bestaan uit het hebben van de kaarten met de juiste afbeelding vermeerderd met het aantal knotsen dat je hebt verzameld. Dit kan flink aantikken. Bijvoorbeeld 12 knotsen x 7 kaarten met de juiste afbeelding = 84 punten.

De derde fase is eigenlijk een afronding. Iedere speler moet genoeg voedsel hebben om in het onderhoud van stamleden te voorzien. Voor elk stamlid wordt er 1 voedsel betaald. Indien een speler te weinig voedsel bezit mag het verschil betaald worden met grondstoffen. Elke grondstof telt dan voor 1 voedsel. Bij te weinig voedsel (inclusief betalen met grondstoffen) worden er 10 punten in aftrek gebracht.

Hierna begint de volgende ronde. Nieuwe hutten worden opengedraaid, de beschavingskaarten worden naar rechts opgeschoven en van de linkerkant af aangevuld. Gebruikte knotsen worden weer teruggedraaid en de volgende speler (met de klok mee) is nu startspeler. Het spel eindigt direct als de beschavingskaarten niet meer tot vier aangevuld kunnen worden. Als een stapel hutten leeg is eindigt het spel ook maar dan wordt de lopende ronde eerst nog afgemaakt.

De eindtelling bestaat uit verschillende tellingen. Er zijn punten voor het aantal verschillende groene beschavingskaarten. Hierbij is de telling het aantal kaarten in het kwadraat (bijvoorbeeld 6 verschillende x 6 = 36 punten).

Voor de kaarten met een zandkleurige aflevering zijn er een aantal verschillende tellingen:
- Het aantal boeren (met graanafbeelding) maal het getal waarop de markeersteen op het  voedselspoor staat
- Het aantal gereedschapsmakers maal het aantal knotsen in bezit
- Het aantal huttenbouwers maal het aantal hutten op je tableau
- Het aantal medicijnmannen maal het aantal stamleden

Overgebleven grondstoffen leveren ook nog 1 punt op. De speler met de meeste overwinningspunten heeft gewonnen.

Speelduur: De doos vermeldt 60 minuten, dat is niet helemaal realistisch. De speelduur is eerder 90 minuten.

Integratie van het thema: Redelijk tot goed. In het Stenen Tijdperk is men ook afhankelijk van de grillen van het lot. In het spel erover is men soms net zo afhankelijk van de worp van de dobbelstenen. Ook het nodig hebben van grondstoffen om hutten te bouwen en het vergaren van voedsel om te overleven komen goed terug in het spel.

Geschiktheid voor oppervlakkige bordspel-spelers:
Geschiktheid voor middelmatige bordspel-spelers:
Geschiktheid voor zware bordspel-spelers:

Speleraantallen:
2 spelers -
3 spelers -
4 spelers -

Herspeelbaarheid:   De in de loop van het spel goedkoper wordende beschavingskaarten en de zelf te kiezen volgorde waarin je acties uitvoert zijn leuke elementen in dit spel. Ook is het leuk met verschillende aantal spelers. Als je geen hekel hebt aan de invloed van dobbelstenen is dit een spel dat je veel vaker zult willens spelen. Tevens zijn er hier meerdere manieren om te winnen zodat geen spelletje hetzelfde zal zijn.

Spelerinteractie: Redelijk. In dit spel kan je meerdere wegen bewandelen. De manier waarop je elkaar dwars kan zitten en waar de interactie vandaan komt is het wegkapen van hutten of beschavingskaarten of door het bezetten van de laatste vrije plaatsen bij een grondstof die een ander nog net nodig had.

Prijs(/Kwaliteit): De winkelprijs ligt rond de 35 à 40 euro. Het spelmateriaal is van goede kwaliteit, het spel speelt goed en de doos zit flink vol. Een uitstekende verhouding.

Prachtig getekend zoals gewoonlijk bij Michael Menzel, een heel herkenbare stijl. Het bord heeft prachtige afbeeldingen, net zoals de kaarten en de hutten.

Stevig en prachtig spelmateriaal. Als bonus een duidelijke en beknopte handleiding.

De spelregels zijn gelukkig zeer duidelijk en het spel is daardoor ook snel te leren. Op ieder tableau staat een handig overzicht voor de eindtelling waar je steeds op terug kunt zien hoe de verschillende bonussen te behalen zijn. Het spel speelt erg leuk en onderhoudend.

Tja, voor de ene gevorderde speler is dit een heerlijk spel. Voor anderen is de geluksfactor van de dobbelstenen een gruwel. Er is genoeg ruimte voor tactiek, zeker omdat het aantal beschikbare plaatsen voor grondstoffen en uiteraard op de hutten en beschavingskaarten beperkt is. Houdt er rekening mee dat dit dan meer een familiespel is dan voor de doorgewinterde veelspeler die zo min mogelijk van geluk afhankelijk wil zijn.

Prima. In het spel zit een soort “flow” waardoor het lekker wegspeelt. Een prachtig spelbord met mooie materialen en het gooien met flink wat dobbelstenen geven bij elkaar genomen veel plezier.

Ook op den duur is dit een van de betere spellen die plezier blijven geven en daardoor ook regelmatig op tafel komen. Tevens zijn er meerdere manieren om aan punten te komen waardoor het spel ook steeds weer iets anders verloopt.

Aangezien er iedere beurt weer meerder malen gedobbeld moet worden (bij het verkrijgen van de grondstoffen) ben je flink afhankelijk van de dobbelstenen. Iedere speler heeft daar in principe evenveel last dan wel voordeel van.  Op het eind komen de bonussen die voor flinke sprongen in het puntenaantal zorgen. Houdt dus in de gaten wat je medespelers verzamelen.

-----------------------------
Stenen Tijdperk is een spel dat iedere keer weer een vrolijk gevoel geeft. Vooral met vier spelers speelt het fijn weg. Ik ben zelf zeer gecharmeerd door dit spel door het uiterlijk en het vlotte spel ondanks dat de speelduur wel eens flink uit kan lopen.