Liefhebbers van dit spel houden ook van
- Voor tussendoor: Codenames
- Interactie en nadenken: Azul
- Met z'n tweetjes: Patchwork
- Must-have kaartspel: Dominion
- Voor familie met diepgang: Ticket to Ride
- Mag niet ontbreken: Catan
[ Wie zijn wij? :::
| Automobile
**uitgever: 999 Games. auteur: Martin Wallace Aantal spelers: 3 tot 5 Speelduur:90-150 minuten leeftijd: Vanaf 13 jaar
** Review door Leonie (april 2011)
De Spellenhoek bedankt 999 Games voor het ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar! :::
| De beoordeling (kie
{height="359"}
|
s een onderwerp)Bekoringsfaktor
Handleiding/material en
*
Beginners?
{width="15" height="14"}
Gevorderden?
{width="15" height="14"}
Spelplezier Korte Termijn*
*
Spelplezier Lange Termijn*
*
Strategie/Geluk*
*
*TOTAAL
{height="13"}
Ga naar dit spel op Spellink.nl
Bestel Automobile nu op Bol.com
In Automobile produceren de spelers zoveel mogelijk winst te maken met het verkopen van auto's voor de massamarkt, de middenklasse en de luxe klasse. Gedurende het spel nemen de spelers de rol op zich van enkele pioniers in de auto-industrie. Bouw fabrieken, produceer diverse auto's en probeer deze met winst te verkopen. Aangezien de vraag naar auto's per ronde echter wisselend is, is het maar de vraag of de spelers al hun auto's wel kunnen verkopen. Wie het meeste geld heeft aan het einde van de slechts 4 ronden is de winnaar.
[]Materialen: 10 markeerstenen in 5 kleuren, 16 vraagfiches, 140 auto's in 5 kleuren, 40 dealers in 5 kleuren, 30 fabrieken + 5 onderdelenfabrieken in 5 kleuren, 13 tegels "gesloten fabriek", 50 zwarte verliesstenen, 40 witte ontwikkelingsstenen, 3 witte reclamestenen, 4 grijze kortingsstenen, 6 directeurs (CEO)-fiches, 2 zwarte spelverloopstenen, geld, een buidel, het speelbord en de spelregels.
[]Speltype: economisch, strategisch
[]Speluitleg: In automobile zijn er 4 speelronden die uit 9 fasen bestaan. Het fasenoverzicht op het speelbord helpt dit overzichtelijk te houden. In de eerste fase pakken de spelers één (later meer) vraagfiche die ze nu nog verborgen houden.
De tweede fase bestaat uit het kiezen van een van de tegels met bijv. Howard, Chrysler of Ford erop. Ieder van deze tegeltjes heeft een extra eigenschap. De beurtvolgorde verandert hier ook. Er wordt gekeken van boven naar beneden bij de CEO's. De speler die Henry Ford gekozen heeft, is als eerste aan de beurt de rest van de ronde.
De derde fase is het uitvoeren van 3 acties per speler. Om de beurt (let op de nieuwe beurtvolgorde die bepaald is in de eerste fase) mogen spelers een actie uitvoeren totdat ieder er drie heeft gedaan. De mogelijke acties zijn:
- Fabriek(en) bouwen -- hier kan je een bepaald model auto produceren voor een vastgestelde prijs. Ook een onderdelenfabriek kan gebouwd worden, deze verlaagt voor een veld de productiekosten per auto.
- Verkopers inzetten -- deze worden in de showrooms gezet van de 3 marktsegmenten. Dit is een extra manier om auto's te verkopen voordat ze de grote markt opgaan. Er is echter per ronde maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor de verkopers.
- Ontwikkelingsstenen nemen - de speler neemt 2 witte ontwikkelingsstenen uit de voorraad. Deze kunnen uitgegeven worden om bijv. nieuwere automodellen te ontwikkelen of om reclamestenen te verwerven.
- Auto's produceren -- Spelers mogen al hun productievelden met fabrieken erop laten produceren. Mogen, niet moeten. Afhankelijk van het aantal fabrieken op een veld is er een minimum en maximum aantal auto's dat op dat veld geproduceerd mag worden.
- Een veld met fabrieken sluiten -- Hierdoor verminder je de kans op verliesstenen voor verouderde modellen, mag je de helft van je verliesstenen inleveren en krijg je de bouwkosten van je fabrieken terug min $ 100 per fabriek.
Een speler mag gedurende het hele spel maximaal 2 leningen nemen. Dit is geen actie en mag op elk moment gebeuren.
De vierde fase is alleen voor de speler die het Howard-tegeltje heeft gekozen in de eerste fase. Die speler moet 2 van zijn auto's verkopen tegen de (hoogste) prijs van dat marktsegment. Dit is onafhankelijk van de vraag via de vraagfiches. Als deze speler auto's heeft, dan moet hij ook verkopen.
De vijfde fase is het verkopen van auto's via de verkopers in de showrooms. Om beurten (zie de beurtvolgorde) mogen de spelers een van hun verkopers naar een leeg verkoopveld links van de showroom verplaatsen. Hierbij mogen ze maximaal 1 segment verschuiven (van massa naar midden, of van luxe naar midden, van massa naar luxe en andersom mag niet). Indien er verkopers overblijven worden deze ontslagen (terug naar de voorraad) en per niet verkopende verkoper krijgt de speler een verliessteen. De spelers krijgen direct hun geld voor de verkochte auto's.
Fase zes betreft de directiebesluiten. Hier kunnen spelers ieder een extra actie kiezen. De keuzes betreffen:
- 1 productieveld sluiten (hier kost dit geen normale actie)
- 1 reclamesteen nemen (hierbij worden er 2 auto's per keer van het productieveld gehaald in plaats van 1 bij de verkoop via de vraagfiches)
- 1 of 2 kortingsstenen nemen (idem als bij de reclamesteen, echter hierbij krijgt de speler de lagere prijs voor de auto, de extra auto verkopen geldt per steen, dus voor de speler met 2 kortingsstenen betekent dit dat hij op dat veld zelfs 3 auto's verkopen mag)
- Passen (de spelersvolgorde verandert hier weer, hoe eerder je past, des te eerder mag je in de volgende ronde de nieuwe CEO kiezen).
Fase zeven is de fase waarin de spelers hun vraagfiches omdraaien. Dit is de totale vraag naar auto's in deze ronde. Van het duurste model naar het meest goedkope model toe worden er van ieder productieveld één auto genomen (uitzondering: reclame en kortingsstenen) en worden deze op het betreffende marktveld gelegd. Dit gaat door totdat er geen vraag meer is of er geen geproduceerde auto's meer zijn. Per overgebleven auto krijgen spelers weer een verliessteen. Voor de verkochte auto's krijgen de spelers hun geld. Alle auto's gaan van de productievelden en marktvelden af en de reclame- en kortingsstenen gaan weer naar hun plek op het bord.
In de achtste fase worden er verliesstenen uitgedeeld voor verouderde productievelden. Per marktsegment krijgen alle productievelden die niet de modernste zijn op dat moment een verliessteen. Het tweede productieveld in een segment krijgt 1 steen, het derde veld krijgt er 2 enz. enz. Gesloten fabrieken krijgen geen verliessteen maar tellen wel mee voor het uitdelen van verliesstenen aan fabrieken die er nog na komen in dat segment.
Alle spelers tellen nu hun verliesstenen (eventueel mogen een aantal spelers op basis van hun directeursfiche nog verliesstenen afgeven) op. Per ronde moeten spelers betalen voor iedere steen die zij in hun bezit hebben. De prijs hiervoor loopt op. Verliesstenen blijven in het bezit van de spelers, deze mogen ze niet weggeven. Voor leningen moeten spelers iedere ronde $ 50 rente betalen.
De laatste en ** negende fase** is het klaarmaken van het bord voor de volgende ronde.
Het einde van het spel vindt plaats na de achtste fase van de vierde ronde (de negende heeft hier geen nut meer). Alle spelers krijgen voor hun fabrieken die nog op het veld staan de volledige bouwkosten vergoed, voor hun onderdelenfabriek krijgen de spelers $ 500 terug. Voor leningen moeten de spelers $ 600 betalen. De speler die het meeste geld heeft wint.
[]Speelduur:: 120+ minuten. De eerste keren mag je erop rekenen dat het langer duurt. Maar het spel heb je na de eerste ronde wel door.
[]Integratie van het thema: Goed. Zeker het verloop van auto's die uit de mode raken en steeds nieuwere modellen die geproduceerd worden is echt realistisch te noemen.
[]Geschiktheid voor oppervlakkige bordspel-spelers: 3 Geschiktheid voor middelmatige bordspel-spelers: 5 Geschiktheid voor zware bordspel-spelers: 5
[]Speleraantallen3 spelers - 4 4 spelers - 5 5 spelers - 5
[]Herspeelbaarheid: 4, Een spel waar je heel veel in berekent en waar je een flink deel van de avond mee zoet bent. Toch speel ik dit graag nog een keer.
[]Spelerinteractie: 4, Redelijk. De verkopers bezetten plekken voor elkaar, productievelden kunnen voor je neus weggekocht worden maar directe aanvallen op elkaar heb je hier niet, evenmin als onderhandelen.
[]Prijs(/Kwaliteit): 5, De prijs is circa 40 euro. Voor die prijs heb je een heerlijk strategisch spel.
**[]BEKORINGSFAKTOR: 5 **Mooi getekend. Prachtige auto's die het spel goed weergeven. Jammer van de spelfout aan de zijkant (nar in plaats van naar).
**[]SPELMATERIAAL: 5 **Heel goed geschreven spelregels, autofiches zijn ook prima. Alleen het bord krijgt na een tijdje een lelijke vouw. Prachtig getekende auto's.
[]BEGINNERS?: 3 Het is een spel van Martin Wallace, dat staat bijna gelijk aan niet al te zeer geschikt voor beginners. Zelfs voor gevorderde spelers is het pas echt duidelijk na een ronde spelen.
[]GEVORDERDEN?: 5 Gevorderde spelers hebben hier een heerlijke kluif aan.
SPELPLEZIER KORTE TERMIJN[]: 5 Als je van "reken" spellen houdt, dan zit je hier goed mee. Het moet wel je soort spel zijn. Mijn ervaring is tot nu toe een van uitersten. Of je houdt ervan, of je vindt het niks.
**[]SPELPLEZIER LANGE TERMIJN: 5 **Dat is er zeker bij. Dit is een spel waar ik nog lang plezier van zal hebben
[]STRATEGIE/GELUK: 4 Het geluk zit vooral in het aantal auto's dat iedere ronde verkocht mag worden. Dit kan namelijk heel erg variëren. Verder kan je hier je strategieën hier heerlijk op los laten. .
[]Mijn cijfer = 5** (46 punten)
Eindcijfer =** **5 ** Automobile houdt je stevig bij de les. Ondanks het gebrek aan directe interactie hebben acties van spelers wel degelijk invloed op de andere spelers. Ga je toch voor dat duurdere model of blijf je produceren met je verouderde modellen? Je dient goed op te letten en proberen geen fouten te maken, want die worden al snel afgestraft. Een mooi spel dat voor de veelspeler een prima uitdaging vormt.
::: {.aside}