De Spellenhoek

Auteur: Friedeman Friese, Uitgever: 999Games (http://www%20.2f-spiele.de/), Aantal spelers: 2 tot 5, Leeftijd: Vanaf 12 jaar

Liefhebbers van dit spel houden ook van

[ Wie zijn wij? :::

| Fabrieksmanager ** ** uitgever: 999Games (http://www%20.2f-spiele.de/) auteur: Friedeman Friese Aantal spelers: 2 tot 5 leeftijd: Vanaf 12 jaar Speelduur: 60 minuten

Recensie Leonie (juli 2010)

De Spellenhoek bedankt 999 Games voor het ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar! :::

| ::: {align="left"}

{height="300"}

|

De beoordeling (kies een onderwerp)Bekoringsfaktor Handleiding/material en * Beginners? {width="15" height="14"} Ge vorderden?* Spelplezier Korte Termijn {width="15" height="14"} Spelplezier Lange Termijn Strategie/Gelu k TOTAAL

Ga naar dit spel op Spellink.nl :::

Bestel Fabrieksmanager nu op Bol.com

In Fabrieksmanager is iedereen (verrassing) manager van een fabriek. Deze fabrieken zijn echter hopeloos verouderd om nog mee te kunnen draaien in de huidige economie. Er zijn betere machines nodig, robots om alles sneller te kunnen laten verlopen, meer opslagruimte enzovoort enzovoort.... Wie weet zijn Fabriek de meeste winst te laten maken?

Materialen: 5 fabrieken, 1 speelbord, speelgeld (1,5,10 en 50 elektro) en heel veel (106) verschillende investeringstegels: 35 magazijnstellingen, 27 machines, 18 productierobots, 9 mankrachtrobots, 9 energiemanagement, 8 bedrijfsautomatisering. Dan nog 12 beurtvolgorde-tegels en 8 energieprijstegels. 10 grijze schijfjes "niet in bedrijf", 35 werkploegen (7 x 5 kleuren), 10 uitzendkrachten (2 x 5 kleuren), 16 markeerblokjes (3 x 5 kleuren + 1 zwart) en de spelregels.

Speltype: veilen, tactisch, strategisch

Speluitleg: In Fabrieksmanager probeert iedere speler zijn fabriek zoveel mogelijk winst te laten maken. Dit kan door de productiviteit én opslag flink te verhogen en tegelijk zo min mogelijk energie te verbruiken zodat de kosten zo laag mogelijk blijven. Het spel verloopt in 5 ronden. Iedere speler plaatst om te beginnen 3 magazijnstellages en 2 machines in zijn fabriek. Daarna plaatst iedere speler een markeerblokje op 20 van het productiespoor, 30 van het opslagspoor en op niveau 4 van het energieverbruik.

Iedere ronde verloopt in 5 fasen1) Nieuwe beurtvolgorde veilen 2) Nieuwe investeringen aanbieden 3) Investeringstegels kopen en toevoegen, investeringstegels uit je fabriek verwijderen, uitzendkrachten aannemen 4) (Re)organisatie, energieprijs aanpassen 5) Winst uitkeren

1) NIEUWE BEURTVOLGORDE VEILEN Als eerste wordt er geboden op de startspelervolgorde. Deze variëren van nummer 2 tot en met nummer 12, waarbij geldt: hoe hoger het nummer, hoe hoger de eventuele korting op aan te kopen investeringen. De startspeler (in ronde 1 willekeurig, in ronde 2 en verder de persoon met het hoogste nummer) kiest een volgordetegel uit en begint met bieden. Het bod mag ook 0 zijn. Het bieden gebeurt niet met geld maar met arbeiders. Hoe meer arbeiders er geboden worden voor de tegel, hoe minder arbeiders je hebt voor verdere acties. Ook zijn er dan minder investeringstegels die op de markt komen. Heel belangrijk: iedere speler moet minimaal 1 arbeider overhouden na deze fase.

**2) NIEUWE INVESTERINGEN AANBIEDEN **Beginnend met de speler die het laagste nummer heeft plaatsen alle spelers net zoveel investeringstegels van de voorraad naar de markt als ze arbeiders hebben. Soms kan het dus handig zijn om wat meer te bieden op de volgordetegels zodat er minder investeringen beschikbaar komen op de markt. Het is verplicht om de onderste investeringen als eerste te pakken uit een rij. De laatste speler die dit doet heeft recht op het naar de markt brengen van extra investeringstegels. Dit is echter geen verplichting, dus de speler mag er van af zien.

3) INVESTERINGSTEGELS KOPEN / TOEVOEGEN / VERWIJDEREN/ UITZENDKRACHTEN Wederom beginnend met de speler met het laagste nummer mogen spelers net zoveel investeringstegels kopen als ze kunnen betalen en genoeg arbeiders voor hebben. Voor iedere actie moet er namelijk een arbeider zijn. Gekochte tegels worden in de fabriek geplaatst, bij ruimtegebrek mag er extra ruimte gekocht worden (geen arbeider voor nodig, de arbeider is al gebruikt bij het kopen van de tegel) of een oudere machine / robot verwijderd worden (hier is wel een arbeider voor nodig). Voor de volgende ronde kunnen er uitzendkrachten gehuurd worden voor 7 elektro per stuk. De korting op de volgordetegel geldt hier ook voor. Deze acties zijn allemaal toegestaan, niet verplicht. Zodra iedereen klaar is met zijn acties worden alle nog resterende investeringstegels terug op het speelbord geplaatst. Let op: er mogen niet meer robots zijn dan machines.

4) (RE)ORGANISATIE, ENERGIEPRIJS AANPASSEN Iedere speler bekijkt zijn machines en dergelijke in zijn fabriek. De getallen naast de productiesymbolen (doos) worden bij elkaar opgeteld. Bij 6 dozen verplaatst het blokje op het spoor naar de 60, bij 7 naar de 70 enzovoort enzovoort. Dit geldt ook voor het magazijnspoor (pallets). Tevens kan er door aankoop van bijv. machines meer energie verbruikt worden of zijn er meer arbeiders nodig. Alle sporen worden aangepast. Er moeten genoeg arbeiders zijn om alle machines te kunnen bedienen, hiervoor mogen ook uitzendkrachten worden ingezet. De nieuwe energieprijs wordt bepaald door de bovenste energieprijstegel.

5) WINST UITKEREN Hier wordt gekeken waar de markeerblokjes zich bevinden op de sporen. Het bedrag boven dat blokje dat het meest links staat bepaalt wat er bruto wordt uitgekeerd. Hierop in mindering komen de energiekosten. Dit is het energieverbruik van een speler vermenigvuldigt met de energieprijs. In de laatste ronde wordt het uit te betalen bedrag verdubbeld.

Speelduur: 60 minuten, een prima Speelduur: voor dit spel en ook een realistische Speelduur Integratie van het thema: Redelijk, ondanks dat je bezig bent met machines, robots en arbeiders had het ook een ander thema kunnen hebben.

Geschiktheid voor oppervlakkige bordspel-spelers: 4 Geschiktheid voor middelmatige bordspel-spelers:5 Geschiktheid voor zware bordspel-spelers: 5

Speleraantallen2 spelers - 4 3 spelers - 5 4 spelers - 5 5 spelers - 4

Herspeelbaarheid:4  Dit spel heeft iedere keer toch een net ander spelverloop dankzij de verschillende tegels die in de markt komen. Het is leuk genoeg om regelmatig te spelen.

Spelerinteractie: 3  Spelers kunnen bepalen welke tegels er op de markt komen zodat er achter het net gevist kan worden als een speler laat aan de beurt is om te kopen. Verder is er alleen de veiling voor de spelervolgorde waar er sprake is van interactie. Je speelt hier op je eigen tableau en hebt niet echt zicht op de fabrieken van je medespelers.

Prijs(/Kwaliteit): 5  Dit is prima in orde. Het spelmateriaal is van goede kwaliteit en je hebt een erg goed spel aan.

**[]BEKORING: 5 **De doos met zijn afbeeldingen is duidelijk en het speloverzicht op de achterkant nodigt uit tot spelen.

**[]SPELMATERIAAL: 5 ** Zoals eerder vermeld, prima in orde. Duidelijke spelregels en veel, heel veel tegels. Het speelgeld valt echter wel wat tegen, het is vrij dun.

[]BEGINNERS?: 4 Als de investeringstegels op de juiste plek liggen en de regels goed uitgelegd worden dan kunnen geïnteresseerde beginners al aardig meedoen met dit spel.

[]GEVORDERDEN?: 5 De gevorderde speler kan hier grotendeels zijn eigen strategie volgen. Er zijn vele mogelijkheden in dit spel die het uitdagend genoeg maken.

SPELPLEZIER KORTE TERMIJN[]: 5 Leuk en niet al te zwaar spel. Niet avondvullend zodat er ruimte blijft voor andere spellen.

**[]SPELPLEZIER LANGE TERMIJN: 4 **Mits niet te vaak achter elkaar gespeeld blijft dit ook op de lange duur boeien.

[]STRATEGIE/GELUK: 5 Het geluk zit vooral in de prijs van de energie en in de beperkte hoeveelheid tegels die naar de markt worden gebracht. Dit kunnen er erg veel zijn of juist erg weinig.

**[]Mijn cijfer = 5

Eindcijfer = 5 **Fabrieksmanager is een prima spel. Wat het uiterlijk van de doos betreft heeft het veel weg van Funkenschlag (de Duitse versie van Hoogspanning) maar wat het spel zelf betref is het een heel ander verhaal. Het is een goed management / optimalisatiespel waar je lang plezier van kunt hebben.

De beoordelingBEKORINGSFAKTOR: 5 SPELMATERIAAL: 5 BEGINNERS?: 4 GEVORDERDEN?: 5 SPELPLEZIER KORTE TERMIJN: 5 SPELPLEZIER LANGE TERMIJN: 4 STRATEGIE/GELUK: 5 TOTAAL 5**  Ga naar dit spel op Spellink.nl nummer 1779

** **

**  ** ** ** ** ** ** **

::: {.aside}