De Spellenhoek

Auteur: Paolo Mori, Uitgever: 999 Games., Aantal spelers: 2 tot 4, Leeftijd: Vanaf 12 jaar

Liefhebbers van dit spel houden ook van

[ Wie zijn wij? :::

| Vasco da Gama

**uitgever: 999 Games. auteur: Paolo Mori Aantal spelers: 2 tot 4 Speelduur: ca.60 -- 120 minuten leeftijd: Vanaf 12 jaar

** Review door Leonie (oktober 2010)

De Spellenhoek bedankt 999 Games voor het ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar! :::

| De beoordeling (kie

|

s een onderwerp)Bekoringsfaktor Handleiding/material en | * Beginners? {width="15" height="14"} Gevorderden? {width="15" height="14"} Spelplezier Korte Termijn* * Spelplezier Lange Termijn* * Strategie/Geluk* * *TOTAAL {height="13"}

Ga naar dit spel op Spellink.nl

Bestel Vasco da Gama nu op Bol.com

In navolging van Vasco da Gama gaan de spelers proberen hun slag te slaan in de strijd om de beste handelsroutes. Door kapiteins aan te nemen, matrozen te ronselen, schepen te bouwen en erop uit te sturen naar verre havens hopen zij op grote roem en rijkdom.

[]Materialen: 1 speelbord, 6 handelsschiptegels, 35 scheepsbouwtegels, 9 schatkisttegels, 4 patronagetegels, 16 actieschijven (4 in elk van de spelerskleuren), 4 extra actieschijven, 4 scorestenen, 1 rondesteen, 22 beurtvolgordestenen, 28 kapiteins (in 4 kleuren), 32 zeelieden (in 4 kleuren, niet de spelerskleuren), 48 munten, 1 stoffen buidel en de spelregels.

**[]Speltype:**plaatsen van actieschijven met een zeevaarderssausje, variabele speelvolgorde (leuk gevonden)

**[]Speluitleg:**Het spel duurt 5 ronden. Iedere ronde verloopt in 3 fasen. Deze fasen zijn 1) Actieschijven inzetten, 2) Acties uitvoeren en 3) Navigatie. Gedurende het spel proberen de spelers zo handig mogelijk gebruik te maken van de variabele spelersvolgorde.

Fase 1: Actieschijven inzetten. Als eerste wordt het startgetal bepaald. Dit gebeurt door de bovenste schatkisttegel om te draaien. De witte pion wordt op de witte stip naast het getal van deze tegel te plaatsen. De spelers pakken om en om een van de beurtvolgordestenen van het bord en plaatsen deze samen met een van hun actieschijven op een vrij veld in een van de vier beschikbare gebieden.

Fase 2:  Acties uitvoeren. Aan het begin van de tweede fase wordt er een nieuwe schatkisttegel omgedraaid. Hierop staat onder andere vermeld hoeveel stappen de witte pion verplaatst wordt en welke richting op. Het getal waar de witte pion uiteindelijk bij belandt, is het getal vanaf welke de acties gratis zijn. Acties met een lagere beurtvolgordesteen hebben nu extra kosten om uitgevoerd te worden.

De speler met de laagste beurtvolgordesteen voert als eerste zijn actie uit tegen eventuele betaling van de kosten. De speler moet het verschil tussen het getal op de steen op zijn actieschijf en het getal bij de witte pion betalen om de actie te mogen uitvoeren. Hierna worden de acties in oplopende cijfervolgorde afgehandeld. Indien een speler past ontvangt hij goud (hoeveelheid varieert, afhankelijk van het getal op de steen). Voor het uitvoeren van de acties zijn er diverse mogelijkheden afhankelijk van waar de actieschijf met de steen zich bevindt op het bord.

  • Scheepsbouw, linksonder op het bord. Hier kunnen de spelers schepen laten bouwen die later te water gelaten kunnen worden en op expeditie gaan.
  • Werving, rechtsboven op het bord. Hier worden zeelui geworven en eventueel ook kapiteins aannemen. Hoeveel betaald moet worden hangt af van de verschillende kleuren die gekocht worden en het aantal zeelui.
  • Scheepvaart, linksboven op het bord. Schepen die te water gelaten zijn (indien de juiste zeelui ingescheept zijn) kunnen zodra ze een kapitein hebben op expeditie gaan. Afhankelijk van de sterkte van het schip zijn er verschillende bestemmingen om te kiezen. Het getal op het veld waar een schip heen gaat zijn de overwinningspunten die de speler erbij krijgt. Ook krijgt de speler per schip de bonus die links bij de bestemming vermeld staat (kapitein bij Mozambique, goud bij o.a. Malindi)
  • Patronage, rechtsonder op het bord. Spelers kunnen hier de hulp inroepen van verschillende personages. Manuel I levert een extra actieschijf. Bartolomeu Dias levert 2 overwinningspunten op (direct en aan het einde van een ronde). Ook is de speler die Dias kiest startspeler voor de volgende ronde. Met behulp van Francisco Alvares wordt er een missionaris verkregen (extra wit bemanningslid). Girolamo Sernigi levert handelsschepen die direct op expeditie mogen gaan waarvoor de speler een beloning ontvangt. In plaats van een personage kiezen kan er ook voor geld gekozen worden.

Zodra alle actieschijven zijn afgehandeld is de tweede fase voorbij.

Fase 3: Navigatie. Als de speler met Sernigi zijn handelsschip nog niet heeft ingezet,dan gebeurt dit nu. De spelers ontvangen inkomsten voor hun schepen in de havens. Dit zijn realen of overwinningspunten die op de handelsschiptegels zelf vermeld staan. Hierna worden bestemmingen die vol zitten afgehandeld (aantal overwinningspunten dat vermeld staat bij de naam van de haven) en varen de schepen door naar hun volgende bestemming. Dit wordt van boven naar beneden afgehandeld. De schepen hebben wel een vaarlimiet. Als er bij het doorschuiven geen plek meer is voor een schip of het schip heeft een lagere limiet dan het getal op de nieuwe bestemming dan is dit het einde van de reis voor dit schip. Het schip gaat uit de vaart en de kapitein keert terug naar de speler. Hoe hoger de limiet van een schip, hoe langer het punten / geld kan opleveren voor een speler.

Aan het eind van een ronde:

  • worden 7 nieuwe schepen  gebouwd.
  • Nieuwe zeelieden komen naar de handelskantoren (maximaal 3 nieuwe per kantoor).
  • Een nieuw (rood) handelsschip wordt opengedraaid.
  • Overgebleven munten bij de personages gaan terug naar de algemene voorraad
  • De speler met Francisco Alvares krijgt 1 missionaris, de speler met Bartolomeu Dias is startspeler en krijgt 2 overwinningspunten, de speler met Manuel I houdt de extra actieschijf.

Aan het einde van de vijfde ronde krijgt ieder nog een overwinningspunt voor iedere 3 realen die over zijn en 3 overwinningspunten voor ieder te water gelaten schip dat nog niet op expeditie is gegaan.

[]Speelduur:: 60-120 minuten. In twee uur moet het zeker wel lukken. In één uur kan wat krap zijn maar het is een prima Speelduur: voor een spel waar continue keuzes gemaakt moeten worden.

[]Integratie van het thema: Aardig. Ik heb niet het gevoel een reder te zijn waarbij schepen gebouwd worden en zeelui worden aangemonsterd. Vooral de minikapiteins zijn niet serieus te nemen. De schepen zien er wel erg mooi uit.

[]Geschiktheid voor oppervlakkige bordspel-spelers: 4 Geschiktheid voor middelmatige bordspel-spelers: 5 Geschiktheid voor zware bordspel-spelers: 5

[]Speleraantallen2 spelers - 5     3 spelers - 5 4 spelers - 4

[]Herspeelbaarheid: 4, Het is  steeds hetzelfde gokje dat je waagt (een ander net voor zijn) maar het werkt leuk genoeg..

[]Spelerinteractie: 5, Prima. Door nummers, zeelui of schepen voor elkaar weg te kapen is er een groot gehalte van interactie.

[]Prijs(/Kwaliteit): 4, De prijs is tussen de 35 en 40 euro. Je hebt er een goed spel voor. Wel zit er veel loze ruimte in de doos verstopt onder de kartonnen inleg.

**[]BEKORINGSFAKTOR: 3 **Het is een goed spel dat een mooi getekend spelbord heeft. De doos spreekt mij echter minder aan vanwege al de boos / erg serieus kijkende personages.

**[]SPELMATERIAAL: 5 **Stevig materiaal en vrij duidelijke spelregels zijn bij het spel inbegrepen. Alleen die zeer kleine kapiteins zijn erg lastig beet te pakken..

[]BEGINNERS?: 4 Het is even opletten met het doorschuiven van de schepen zodra een bestemming vol is maar ook beginnende spelers kunnen hier mee aan de slag. Beginnen met spelen en eventjes doorbijten, dan lukt het wel.

[]GEVORDERDEN?: 5 Zelfs gevorderde spelers maken nog wel eens een vergissing door acties in de verkeerde volgorde uit te (moeten) voeren.

SPELPLEZIER KORTE TERMIJN[]: 5 Aanwezig. Elkaar de loef afsteken door net iets eerder een schip weg te kapen of bemanningen eerder aan te monsteren is heel bevorderlijk voor het spelplezier.

**[]SPELPLEZIER LANGE TERMIJN: 4 **Dit zal zeker nog veel spelplezier blijven geven aangezien het een goed spel is.

[]STRATEGIE/GELUK: 4 In dit spel kan je genoeg plannen maar deze kunnen door je medespelers flink in de war worden gestuurd. Dit heb je echter toch grotendeels in eigen hand.

[]Mijn cijfer = 4** (43 punten)

Eindcijfer =** **4 **Vasco da Gama is wederom een goed spel van 999 Games. De layout is minder geslaagd maar het spel speelt wel vlot weg. Er zijn vele keuzes te maken gedurende het spel zodat de verveling niet snel zal toeslaan.

** ** ** **

::: {.aside}